Ihmiskokeiden tulos: fysioterapian avulla pääsee pysyvästi eroon särkylääkkeistä

26.5.2017

Sata särkylääkkeiden suurkäyttäjää osallistui Fysioterapiaketju Auronin kokeeseen, jossa oli tavoitteena päästä pysyvästi eroon pillereistä. Kolmen kuukauden jälkeen 75 % oli sanonut hyvästit sekä kivulle että kipulääkkeille.

Tässä ihmiskokeeseen Fysio-Eskolassa fysioterapeuttimme Nora Cedergrenin ohjauksessa osallistuneen Arjan tarina:

Arja, 58, vältti mahdollisen olkapään leikkauksen fysioterapialla ja oikeanlaisella liikunnalla. Usean vuoden kestänyt kipu ja päivittäiset särkylääkkeet saatiin kokonaan pois alle puolessa vuodessa. “Välillä liikunta tuntui helpottavan oireilua ja välillä se teki sen aivan sietämättömäksi. Töitä tehdessä olkapäätä särki. Nukkuminen oli hankalaa ja lopulta oli vaikeaa saada vaatteet päälleen. Viimeisen vuoden ajan söin särkylääkkeitä päivittäin ja niitä muutettiin koko ajan vahvemmiksi.”

Tällaista oli Arjan elämä vielä puoli vuotta sitten. Toinen olkapää oli ollut kipeä jo vuosia. Se rajoitti Arjan liikuntaharrastuksia ja työntekoa. Kipu herätti yölläkin. Lääkärikäyntejä kertyi ja särkylääkkeitä kului huolestuttavat määrät. Tilanne oli tuskainen, kunnes asiaan perehtynyt fysiatri otti olkapäästä magneettikuvat ja ehdotti hoidoksi fysioterapiaa. Arja meni fysioterapiaan ensimmäisen kerran lääkärin lähetteellä ja yllättyi iloisesti.

Fysioterapeutti kannusti häntä hoitamaan vaivaa oikeilla liikkeillä ja uskoi, että sitkeällä harjoittelulla voitaisiin välttyä myös mahdolliselta leikkaukselta, joka olisi edessä, ellei vaiva muuten helpota. Harjoitteita olisi tietenkin jatkettava tulevaisuudessakin vaivan pois pitämiseksi, mutta se ei Arjaa lannistanut. “Kuulosti hyvältä kun tiesin, että voin tehdä itse asialle jotain”, hän muistelee.

“Haluan aktiivisen, monipuolisen liikunnan takaisin elämääni”

Arjan kokemukset fysioterapiasta olivat olleet positiivisia, joten hän osallistui innoissaan kokelaaksi Auronin Sota turhia lääkkeitä vastaan -kampanjaan. Arja pääsi mukaan ilmaiseen fysioterapiajaksoon Lappeenrannan Fysio-Eskolassa. Hän piti mahdollisuutta uutena haasteena ja heittäytyi mielellään tulevaan koitokseen.

“Olen lapsesta asti pitänyt liikunnasta”, Arja sanoo ja harmittelee liikunnan poisjääntiä elämästään. “Tuntui hyvältä, kun sain ammattilaisen tuekseni liikunnan uudelleen aloittamiselle ja monipuolistamiselle”, hän jatkaa. Hän kuvailee fysioterapeuttiaan Nora Cedergreniä valoisaksi ja innostavaksi persoonaksi. Arja kehuu sitä, kuinka
kokonaisvaltaisesti Nora on osannut ottaa hänen tilanteensa ja rajoitteensa huomioon ja luoda harjoitteluohjeita sen mukaisesti. Arja kertoo saaneensa paljon hyvää ja mielenkiintoista tietoa koko kehon hyvinvoinnista.

Kuminauhaa olkapäälle ja rullaliikkeitä rintarangalle

Jo heti ensimmäisen viikon jälkeen Arja huomasi harjoitusten tuottavan tulosta. Kuminauhaharjoittelu vetreytti niska-hartiaseutua selvästi ja rintarangan liikkuvuus parani rullaliikkeillä. Kotona harjoitellessaan Arja piti yhteyttä Noraan iCoach-palvelun avulla, johon sai aina laittaa kommentteja harjoitusten sujumisesta. Kommenttien kirjoittaminen sekä palautteen saaminen oli Arjalle tärkeää kotitreeniä noudattaessa, se kannusti jaksamaan. Jokaiselta fysioterapiakäynniltään Arja sai mukaansa uusia kotitreeniohjeita ja jokaisen viikon jälkeen olo oli hieman parempi!

“Kipu on pysynyt poissa, vaikka olkapäätä on jo jonkin verran kuormitettukin”, Arja kertoo. Harjoitteluun on lisätty haastetta pikkuhiljaa Arjan oman kehityksen mukaan. Hän kertoo jättäneensä kuormittavimmat liikuntamuodot vielä kokonaan väliin, mutta harjoittelu esimerkiksi kahvakuulan ja käsipainojen kanssa on onnistunut jo mainiosti. Päästyään takaisin liikunnan pariin, Arja halusi kohentaa kuntoaan edelleen. Kävelylenkit alkoivat pitenemään ja hän ilmoittautui ryhmäliikuntatunneille Physio Pilatekseen. “Ja olen saanut
nauttia hiihdosta taas aivan kivuttomasti!”, hän lisää.

Fysio-Eskola-kuva

“Kun kipu rajoitti liikkumista, kaipasin sitä todella paljon”

Kolmen kuukauden aikana tapahtunut muutos on kerrassaan upea. Vielä hetki sitten kipu oli jatkuvasti läsnä ja särkylääkkeet päivittäisiä. Nyt olkapääkipu on kokonaan poissa. “Enkä syö enää särkylääkkeitä!”, Arja lisää. Hän kertoo kaivanneensa liikuntaa, mutta toisaalta olevansa iloinen huomattuaan, kuinka nopeasti sen saikin palautettua takaisin elämään. Hän koki saaneensa fysioterapiasta turvaa ja ammattitaitoista ohjausta liikunnan
varovaiseen aloittamiseen.

Arja harrastaa nyt liikuntaa monta kertaa viikossa ja aikoo lisätä sitä entisestään, mutta tietenkin maltillisesti ja itseään kuunnellen. Hän naureskelee, että kotitreeni on tuntunut pakkopullalta nyt, kun kalenteriin on tullut ryhmäliikuntatunteja. Harjoittelu jatkuu silti ahkerasti, koska Arja tietää, että sillä hän saa kivun pysymään kurissa. Fysioterapiajakson päätteeksi Arja saa vielä kunniakirjan muistoksi saavutuksistaan. “Olet mahtava esimerkki muille!”, Fysio-Eskola kehuu Arjaa nettisivuillaan.

Arja vastaa olevansa onnekas ja kiitollinen tästä projektista. “Osaan arvostaa tervettä kehoa ja huoltaa sitä parhaani mukaan. Kiitos Noralle, Fysio-Eskolan muillekin ladyille ja myös Auronille tästä saamastani mahdollisuudesta!”

Fysioterapeutin kommentit:
Arjan kanssa oli ilo työskennellä, sillä hänellä oli jo valmiiksi kipinä liikuntaan. Nyt vain piti laatia Arjalle fysioterapiasuunnitelma sekä hänen arkeensa soveltuva kotiharjoitusohjelma, jotka tukisivat olkapään
kuntoutumista. Kolmen kuukauden jakso sujui erinomaisesti; fysioterapiassa edettiin progressiivisesti huomioiden kehoa kokonaisvaltaisesti. Yhteyttä pidimme iCoach-palvelun kautta, jonka kautta oli helppoa vaihtaa kuulumisia ja seurata harjoittelun etenemistä.

Asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on tärkeää, jotta kotiharjoitteiden tekeminen olisi sekä mielekästä että vaivatonta toteuttaa. Tyypillisimmin erityishuomiota vaativat ajan käytön haasteet sekä työssä että vapaa-ajalla. Kaikki eivät välttämättä ole samassa lähtötilanteessa kuin Arja, sillä usein aiempi liikunnan harrastaminen on olematonta ja oman kehon tuntemus heikkoa. Tällöin asiakas tarvitseekin entistä enemmän fysioterapeutin ohjausta ja erityisesti tsemppaamista. Tässä apuna toimii erinomaistesti iCoach-palvelu, joka helpottaa viestimistä asiakkaan ja fysioterapeutin välillä ilman ajan varausta. Positiiviset kokemukset, kehittyminen ja etenkin hyvän olon tunne saavat jatkamaan eteenpäin.

Aina kannattaa varata aika fysioterapiaan!

Jos yhtään mietityttää oma tilanne, niin fysioterapeutilta saat ohjausta ja neuvontaa sekä varmistuksen, kuinka edetä. Etenkin istumatyöntekijöillä niska-hartianseutu kuormittuu, voi tuntua kipua, voimakasta lihasjännitystä, säteilyä ja puutumista yläraajoissa sekä päänsärkyä. Todennäköisesti myös keskivartalon hallinnassa voi olla heikkoutta. Näin ollen kokonaisvaltainen alkututkimus on tarpeen, jotta koko keho tulisi huomioitua oikein. Fysioterapeutti auttaa ennaltaehkäisyssä, akuuttivaiheessa oireiden ilmaantuessa sekä jo pidempään oireiden vallitessa- koskaan ei ole liian myöhäistä, kun on kyse omasta terveydestä!

Auronin ihmiskokeesta lisää alla olevalla videolla:

Syksyllä 2016 Panu Kuusisto julisti sodan turhia lääkkeitä vastaan. ”Liki joka kymmenes suomalainen käyttää särkylääkeitä päivittäin,” kertoi Kuusisto aamu-TV:ssä. ”Se on vastoin suosituksia, mutta myös turhaa: moni voi päästä sekä lääkkeistä että kivuista eroon ohjatun fysioterapian avulla, ja aiomme todistaa sen ihmiskokeella.”

Kuusisto vetää Auron-fysioterapiaketjua, joka on alallaan maan laajin, ja niinpä hänellä oli rahkeita vastata uhoonsa. Kuusisto esitti julkisen kutsun, johon vastasi 2000 särkylääkkeiden käyttäjää: ”Valitsimme heistä kokeeseen sata vapaaehtoista. Suurin osa oli parhaassa työiässä olevia suomalaisia, joilla oli ollut tuki- ja liikuntaelinvaivoja jo pitempään, ja suurin osa käytti särkylääkkeitä säännöllisesti,” kertoo Kuusisto.

Etäharjoittelu oli ratkaiseva tekijä

Koejakso alkoi viime vuodenvaihteessa ja kesti kolme kuukautta. Ensimmäisen kuukauden aikana osallistujilla oli neljä hoitokertaa fysioterapeutin vastaanotolla ja sen jälkeen kaksi kuukautta etäohjattua harjoittelua kotona. Kuusiston mukaan juuri etäharjoittelu oli ratkaiseva tekijä: ”Fysioterapia-jakson jatkoksi tarvitaan omatoimista harjoittelua, muuten hyöty jää ohimeneväksi. Onneksi tässäkin digitalisaatio tulee avuksi. Kokeessa käytettiin kehittämäämme iCoach-etävalmennusohjelmaa, jonka avulla myös kotiharjoittelu on ohjattua ja potilaan motivaatio pysyy korkealla. Meidän ketjun väki ympäri Suomen teki tässä hienoa työtä.”

Ihmiskokeiden tulokset?

Särkylääkkeiden tarve romahti. Osallistujista 75 % pystyi lopettamaan särkylääkkeiden käytön kokonaan tai vähentämään sitä merkittävästi. Vain 3 % osallistujista jatkoi lääkkeiden käyttämistä kokeen jälkeen entiseen tapaan. Samalla myös osallistujien elämänlaatu parani. Arjen toimintakyvyn mittaamisessa yleisesti käytetty

PTA-luku nousi osallistujilla 51-82 %. ”PTA tarkoittaa potilaskohtaista toiminnallista asteikkoa, joka kertoo kuinka potilaalle itselleen tärkeät toimet sujuvat; kuinka onnistuu juoksulenkillä käynti tai sukkien jalkaan pujottaminen,” selittää Kuusisto. ”Tutkimuksen tulokset ovat tilastollisesti merkittäviä, eli sattumasta tai huuhaasta ei ole kyse.”

Katso kokeiden kaikki tulokset osoitteessa:

Kommentoi
Ei kommentteja.