Ala­raajojen kipu­tilat, niiden syyt ja hoito

Yleisiä ja tyypillisimpiä kipuja jalkaterässä ovat vaivasenluu-kivut (hallux valgus), päkiäkivut ja kovettumat, keskimmäisten varpaiden puutuminen, kantapääkipu sekä jalkapohjakipu = ns. luupiikki, joka on jalkapohjan kantakalvon tulehdustila. Taustalla näissä kaikissa on mm. jalkaterän holvirakenteiden laskeutuminen, lihasten heikkous, nilkan virheasento, seisomatyö tai ohutpohjaiset jalkineet, jotka eivät tue  jalkaterän ja nilkan asentoa.

Kivut lonkan ja polven alueella tyypillisesti paikantuvat lonkan ulkoreunalle (limapussintulehdus), polven sisä- tai ulkosyrjälle, tai polvilumpion alapuolelle. Penikkatautikipu paikantuu säären etupuolelle lihaksiin. Akillesjännekipu voi tuntua jänteessä tai kantapään takana akilleksen kiinnityskohdassa. Urheilulääkäri, ortopedian erikoislääkäri Tapio Kallion mukaan nivelet ja lihakset sietävät rasitusta paljon, kun on oikeanlainen kuormitus.  Ja käänteisesti rasituskipuun liittyy yleensä väärä kuormitus ja nivelten virheellinen toiminta (biomekaniikkahäiriö).

Jalan kiputilojen hoito pitää sisällään lihasten vahvistamisen, tukevan jalkineen käytön ja tarvittaessa yksilölliset tukipohjalliset. Myös sähkökipu- ja laserhoitoja voidaan käyttää pitkittyneen kivun lievitykseen. Yksilölliset, dynaamiset tukipohjalliset  helpottavat nopeasti kipuja, lihasten vahvistamisharjoitteiden vaikutus vie pidemmän aikaa. Dynaamisella eli joustavalla pohjallisella jokainen askel on jumppaa. Pohjalliset hoitavat, ehkäisevät kipuja ja estävät myös rasituskipujen uusiutumista.

Fysio-Eskolan Terve-Jalka jalkaklinikalla yksilöllisten pohjallisten muotoilua edeltää kuormituksen, ryhdin ja liikkumisen tutkimus, joka videoidaan.

Tarvittavat lihasharjoitteet käydään läpi, ohjeistamme kengän valinnassa ja annamme kotihoito-ohjeet. Myös tarvittavia tukia on meiltä saatavana mm. vaivasenluuyölastat, geelikantalaput.

Sidas-pohjallisia on maailmalla tehty yli 40 vuotta, tällä hetkellä 24 eri maassa. Ja meillä Fysio-Eskolassa jo vuodesta 1988 alkaen. Sidaksen taustalla on vakuuttava teknologia. Tukipohjallisen on oltava yksilöllinen ja toiminnallinen (= joustava ja iskua vaimentava). Jalkojen linjaus vaikuttaa koko kehon toimintaan. Jatkuva kouluttautuminen  takaa viimeisimmän tiedon ja pohjallisten muotoilutekniikan sekä materiaalit.

Sidas Premold valmispohjallinen voi myös olla toimiva ja tehokas ratkaisu  lievempiin kipuongelmiin ja kasvavalle jalalle. Se keventää jalan keskikaarta ja antaa hyvän iskunvaimennuksen.