Nivelrikkoa voidaan hoitaa

Nivelrikon hoitomahdollisuudet Fysio-Eskolassa

Hoitosuunnitelma tehdään fysioterapeuttisen tutkimuksen perusteella.
Jalkaklinikallamme teemme alaraajatutkimuksen nivelten asento- ja kuormitusvirheiden selvittämiseksi
( podoskoopilla tutkimme kuormituksen jakautumisen, nivelten staattisen asennon ja kokonais-ryhdin sekä videoimme kävelyn  / juoksun)
ja tarvittaessa muotoilemme toiminnalliset Sidas-pohjalliset.

Nivelkipuun tehokkaita hoitomuotoja ovat sähkökipuhoidot, akupunktio, nivelten mobilisaatio l. venytys , kinesioteippaus, Game Ready - kylmäkompressiohoito  sekä sykkivä magneettikenttäterapia yhdistettynä happihoitoon.
Myös hieronta soveltuu nivelrikon hoitoon ( vrt. tutkimus hieronnan hyödystä polven nivelrikossa).

Isokineettinen lihasvoiman mittaus alaraajoille (polven ja nilkan ojentajat ja koukistajat) antaa tarkat, yksilölliset harjoitusvastukset lihasvoiman lisäämiseksi.

Nivelten liikkuvuuden ja lihasvoiman lisäämiseksi ohjattu terapeuttinen harjoittelu, liikehoito ja kotiharjoiteohjeet ovat välttämättömiä hoitomuotoja.
Jatkohoitona soveltuu mainiosti ohjattu liikuntaryhmä, jossa ryhmäläinen saa tarvittaessa yksilölliset suoritusohjeet liikkeille.

Arjen ergonomian parantamiseksi meiltä löytyy laadukkaat Bauerfeind- niveltuet, Tempur tyynyt ja patjat nukkumisergonomiaan, sekä tuet työ- ja harrastuskäyttöön ( esim. polvi- ja rannetuet).

Meillä Fysio-Eskolassa ohjataan myös Biolääketieteen mukaisesti tarvittavia ravintotehosteita, joiden merkitys nivelrikon hoidossa on tärkeä.
Nivelessä oleva tulehdus pitää ensin hoitaa pois. Tehokas ravintotehoste tähän on Seralgin. Seralginin ohella voi olla 2 vk tulehduskipulääkekuuri, jonka lääkärisi on määrännyt.
Nivelvalmisteita esim. ArthroQ,  käytetään  rustokudoksen rakennusaineeksi sekä myös rasvahappovalmisteet sammuttavat nivelen tulehdusreaktiota. Rasvahappovalmisteiden tehoa tulehduksen vähenemiseen  on verrattu ibuprofeiinien  esim. Buranan tehoon. (rasvahappovalmisteet eivät ärsytä vatsaa ja suolistoa kuten lääkkeet).

Myös muita tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja tarvitaan nivelruston kuntoutumiseen.

Voit varata ohjausajan ravintotehosteiden valintaan ja käyttöön.

Hivenainetutkimus selvittää onko elimistössäsi riittävästi tarvittavia hivenaineita, sekä riittääkö nykyinen ravintosi vai tarvitsetko ravintolisiä. Tutkimuksen perusteella saat asiantuntevan ohjauksen tarvittavaan ruokaremonttiin ja ravintolisien järkevään käyttöön.
Meiltä Fysio-Eskolasta saat lisätietoa tutkimuksesta.

Sykkivä magneettikenttäterapia on tehokas hoito aineenvaihdunnan ja verenkierron lisäämiseen.
Hoidon tärkein fysiologinen vaikutus  on hapen osapaineen kohoaminen kudoksessa kymmenkertaiseksi, mikä merkitsee verenkierron tehostumista.
Myös solukalvon sähköjännite normalisoituu, jolloin ravintoaineet ja happi pääsevät tehokkaammin solun sisään. Tämä tehostaa soluaineenvaihduntaa esim. nivelen väliaineesta rustosoluille.
Sykkivä magneettikenttäterapia on ainut fysikaalinen hoitomuoto, joka vaikuttaa luukudokseen asti tehostaen luun mineralisaatiota ja aineenvaihduntaa.
Käytämme magneettiterapiaa muun fysioterapian ohessa ja osana hoitosarjaa.
Nivelrikon hoidossa suosittelemme 10-15 hoitokertaa magneettiterapiaa lievittämään kipua, parantamaan aineenvaihduntaa ja verenkiertoa sekä tehostamaan ravintolisien imeytymistä nivelen rustosoluille.

Happihoidot kuuluvat fysikaalisiin hoitoihin. Fysio-Eskolan käytössä on Energisoitu happihengitys ( Singlet Oxygen Energy), jossa hengitetään happiviiksillä valolla aktivoitua happea. Tämä hapen muoto on energisempää, täysin vaaratonta ja sivuvaikutuksetonta oikein annosteltuna.Yhdistelmähoitoon kuuluu otsonoitu happivesi sisäisesti.
Happihoidot yhdistetään sykkivään magneettikenttäterapiaan tehostamaan hoitovaikutuksia.

Nivelrikon kuntoutuksessa tarvitaan monipuolisia hoitoja ja ohjausta ravitsemuksesta sekä tarvittavista ravintotehosteista.
Riittävän ajoissa aloitettu kokonaisvaltainen nivelrikon kuntoutus voi ehkäistä tekonivelleikkauksen.

Täältä voit ladata tai tulostaa Nivelrikon kuntoutus ja hoitopolku esitteen.

Fysioterapian ensikäynnin 60 min voit varata joko netissä tai varaamalla ajan toimistosta numerosta 020 7437 290.

Kirjoittajana Tuula Taina, nivelrikon asiantuntija fysioterapeutti.