Ravinto­lisät osana ravitse­musta ja kuntoutusta

10.11.2015
Anna Tähtinen

Elimistön normaalin toiminnan kannalta tarvitsemme riittävästi ravintoaineita, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Maaperän köyhtyminen, lisä- ja säilöntäaineet, tuotteiden pitkälle prosessointi sekä ruoan tehotuotanto, ovat tehneet ruoastamme ravintoköyhää. Useimmiten tarvitsemme myös ravintolisiä monipuolisen ruoan rinnalle. Myös stressi, niin fyysinen kuin psyykkinen,  kuluttavat elimistöstä ravinteita. 

Ravinteita tarvitaan myös kudosvaurioiden parantumisessa. Olemmekin Fysio-Eskolassa ottaneet ravitsemuksen  mukaan tärkeänä osana asiakkaidemme hyvinvointia ja kuntoutusta. Tyypillinen esimerkki on nivelrikko, minkä hoidossa yhdistyvät fysioterapia ja ravitsemus. Hivenainetutkimusten perusteella meillä suomalaisilla on omat tyypilliset ”erityispuutoksemme” verrattuna esim. muuhun Eurooppaan.

Seuraavassa elimistön normaalin toiminnan kannalta muutamia tärkeimpiä ravintolisiä.

Magnesium aktivoi yli 300 entsyymiä, osallistuu elimistön energia-aineenvaihduntaan (tehostamalla insuliinin toimintaa), lihasten/ hermoston toimintaan ja proteiinien valmistukseen. Magnesium voi lievittää PMS oireita sekä auttaa levottomien jalkojen oireyhtymään. Magnesiumia saa ravinnosta, mutta esim. täysjyvänäkkileipää sinun tulee syödä 2 pakettia saadaksesi päivittäisen magnesiumin tarpeen.

Sinkki on mukana immuunipuolustuksessa ja hormonien tuotannossa sekä säätelee verensokeria. Sinkkiä kannattaa käyttää flunssakauden aikana immuunipuolustuksen tukena.

Verestä mitattuna D-vitamiinin vähimmäistavoitearvo luuston hyvinvoinnin kannalta on 80 nmol/l, suositus on 100-150 nmol/l. Moni yllättyykin omista (alhaisista) arvoistaan, vaikka on syönyt virallisten suositusten mukaisia määriä!  D‑vitamiini on hormoni, mitä tarvitaan useissa elimistön toiminnoissa;  immuunipuolustuksessa, luuston, lihasten, hermoston, verenpaineen säätelyssä.  Auringonvalon vaikutuksesta iholla muodostuu D-vitamiinia, mutta Suomessa se harvoin edes kesällä riittää D-vitamiinin tarpeen tyydyttämiseen.

Ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota omega6 ja omega3 rasvahappojen suhteeseen. Omega 3 rasvahappo kuuluu välttämättömiin rasvahappoihin, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan, eli ne on saatava ravinnosta. Omega 3 rasvahapoilla on elimistön tulehdusta vähentävä vaikutus. Muun muassa kroonisen stressin tai rasittavan liikunnan aiheuttama antioksidanttien puute elimistössä saa aikaan tulehdusta. Elimistön tulehdustila voi ilmetä ulospäin esimerkiksi oireiluna nivelissä. Omega 3 rasvahapoilla on vaikutusta myös rasva‑aineenvaihduntaan. Laihtuaksesi ja painonhallintaan tarvitset elimistölle hyvää rasvaa. – Aivoistakin 60 % on rasvaa.

Probiootit, eli maitohappobakteerit estävät haitallisten bakteerien kasvua suolistossa, vahvistavat suoliston limakalvoja, parantavat ruoan sulamista, hajottavat haitallisia aineita; myrkkyjä ja lääkkeitä sekä parantavat immuunipuolustusta. Probiootteja suositellaan käytettäväksi aina antibioottikuurin yhteydessä ja ulkomaanmatkoilla. Muita käyttöaiheita ovat esimerkiksi stressi, ummetus, ripuli, ilmavaivat, nivelongelmat, heikentynyt immuunipuolustus, ihottumat, allergiat.

Tarvitsemme ravinnosta oikean määrän ravintoaineita, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Ravitsemusohjaus auttaa oikeanlaisen ravitsemuksen löytymisessä. Käynnillä käydään läpi mm. ateriarytmi, aterioiden koostumus ja päivittäinen energiantarve. Hiuksista tehtävä hivenainetutkimus kuvaa ravitsemustilaasi pidemmältä aikajaksolta ja sen pohjalta pystytään määrittämän riittääkö nykyinen ravintosi vai tarvitsetko ravintolisiä.  Molemmat palvelut löytyvät Fysio-Eskolan kattavasta palveluvalikoimasta ja mm. mainitut tyypilliset ravintolisät saat Fysio-Eskolan Kunnon­Kaupasta.