Selkä - tukipilari vai heikko lenkki?

Selkä – tukipilari vai heikko lenkki?

Selkäranka pitää meidät pystyssä ja toimii kehon tukipilarina. Alaselkää voisi kuvata vartalon taitekohdaksi, koska sen tehtävä on taivuttaa vartaloa ja kannatella ylävartalon kuormaa. Rakenteeltaan ranka on hyvin moniulotteinen, käsittäen 24 nikamaa, ristiluun, nivelsiteet, lihakset ja lihaskalvot. Selkä pitää liikkeestä ja sen tuleekin liikkua kaikkiin suuntiin. Toki rangan eri osilla (kaula-, rinta- ja lanneranka) on erilaiset ominaisuudet ja vaatimukset kunkin toiminnallisuudelle ja tehtäville. Lisäksi rangassa on omat kurvikkaat muotonsa, jotta painonsietokyky olisi mahdollisimman optimaalinen. Sopusuhtaisesti kurvikkaan rangan rasituksensietokyky on 10 kertainen verrattuna aivan suoraan rankaan.

Selän ollessa toiminnallisesti kunnossa ja kivuton, niin kantajallakin on aika hyvä olla.

Selkäkivut ovat olleet viime aikoina paljon otsikoissa. Alaselkäkipu yhdessä niska-hartiaseudun kiputilojen kanssa muodostavat yleisimmän syyn tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttamille sairauspoissaoloille. Yleisesti tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat toiseksi suurin sairauspoissaolojen aiheuttaja. Terveys2011- tutkimuksen mukaan edeltävän kuukauden aikana naisista 41% ja miehistä 35% on kärsinyt selkäkivuista, ikäjakaumaa erottelematta.  Myös Ylellä oli tammikuussa (25.1.2018) artikkeli selkäkivusta otsikolla ”Liike on lääke”. Sen mukaan kaksi kymmenestä aikuisesta ei kärsi laisinkaan selkäkivuista, joka tarkoittaa että kahdeksan kymmenestä kärsii selkäkivuista.

Se siis tiedetään, että selkäkipua on hyvin monella jossakin vaiheessa elämää, ikää katsomatta. Selkäkivun voi aiheuttaa monikin asia. Kivun syynä voi olla esimerkiksi välilevy, nikaman lukkiutuminen, yliliikkuvuus tai ahtauma. Fyysinen, selkää kuormittava työ, toistuva nostaminen, hankalat työasennot ja tärinä ovat yhteydessä selkäongelmien yleisyyteen, myös lihavuudella ja tupakoinnilla on merkityksensä.  Selkäkivun ennaltaehkäisyssä on tärkeitä tekijöitä ovatkin terveelliset elämäntavat, oikea arjen ergonomia sekä sopiva harjoittelu.

Selkäkivun aiheuttajista on tärkeää sulkea pois mahdolliset vakavat sairaudet ja hermojuuren toimintahäiriöt.

• Jos sinulla on selkäkipuja ja sen oireiden taustalla on onnettomuus tai vamma, siihen liittyy heikentynyt virtsan tai ulosteen pidätyskyky tai tunnottomuus tai kipuoire, joka ei missään asennossa helpota ja on päällä yöaikaan, niin tällöin hakeudu lääkäriin.

Selkäkivun yllättäessä on mahdollista, että kipu menee ohi itsekseen muutamassa päivässä. On kuitenkin tärkeää jo varhaisessa vaiheessa huomioida syyn mukainen kivun hoito ja toimintakyvyn palauttaminen. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivoissa fysioterapeutti on monesti paras auttaja. Fysioterapeutin ammattitaitoon kuuluu asennon ja ryhdin arviointi, kehon toiminnan analysointi ja kohdennettujen harjoitteiden ohjaus kliiniseen tutkimukseen perustuen.

Ensikäynti aloitetaan alkuhaastattelulla ja -tutkimuksella, jonka perusteella suunnitellaan sopiva hoitolinja. Asiakkaan oma motivoituminen ja aktiivisuus harjoitteluun ovat tärkeitä kuntoutuksen lopputulokselle.

Jos sinulla heräsi ajatus, että voisit ottaa askeleen kohti kunnon selkää, niin voit ottaa ensimmäisen askeleen Auron selkärempalla – 30 min tutkimus hintaan 35€.

Aloitamme myös ryhmämuotoisen Selkä kuntoon -kurssin 13.3. Kurssi kestää 12 viikkoa ja sisältää kuusi tapaamista. Kurssi on hinnaltaan 165€ sisältäen fysioterapeutin 30 min alkututkimuksen. Tarjoushinta 2.3. asti 150€!

Ilmoittautua voit toimistoomme p. 020 743 7290 tai toimisto@fysio-eskola.fi

Kurssi soveltuu esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

• alaselkäkivut ja selkäperäiset alaraajakivut
  • krooniset ja toistuvat selkäkivut
  • akuutin selkäkipuvaiheen jälkeen
  • leikkausten jälkeinen kuntoutus
  • ongelmia selän liikkeen hallinnassa ja hyvän toiminnallisen ryhdin löytämisessä

Alla olevasta linkistä voit perehtyä selkäkipuun ja sen mekanismeihin lisää.