Nivelrikon kuntoutus ja hoitopolku Fysio-Eskolassa

Nivelrikko on Suomen yleisin niveltauti, jota nimitetään myös artroosi, osteoartriitti ja nivelkuluma. Nivelrikossa koko nivel on sairastunut, muutoksia tapahtuu hitaasti vuosien kuluessa nivelrustossa, luussa ja lihaksissakin.

Nivelrikossa nivelruston soluväliaineen väheneminen häiritsee rusto korjaavia prosesseja, minkä seurauksena rustopinta rikkoutuu ja häviää nivelpinnoilta. Nivelrako kapenee ja vähitellen nivelrikkokivut lisääntyvät ja toimintakyky heikkenee.

Nivelrikossa tyypillistä on alussa jomottava kipu liikkuessa, aamuisin nivelten jäykkyys, nivelrikon edetessä ilmenee leposärkyä ja yökipua. Hoitoon kannattaa hakeutua jo oireiden alkuvaiheessa, jolloin nivelrustoa on vielä jäljellä. Tässä vaiheessa ravintotehosteet ja rustovalmisteet tehoavat rustosolujen uudismudostukseen. Myös kipuhoidot, liikehoito ja yksilöllinen harjoitusohjelma tehoavat alkuvaiheessa paremmin.

Polven nivelrikon kipu on paikallista. Lonkkanivelrikon kipu tuntuu usein nivustaipeessa ja reiden etupuolella sekä säteilee polveenkin. Lääkäri tekee nivelrikko diagnoosin oireiden, niveltutkimuksen ja röntgenkuvien perusteella.

Nivelrikon hoitokäytäntömme pohjautuu Nivelet Kuntoon - ohjeistukseen, joka on laadittu Suomen Funktionaalisen Lääketieteen Instituutin (SFLI) sekä Medilife Klinikan yhteistyön pohjalta.

Varaa aika fysioterapian ensikäynnille  p. 020 7437 290 tai nettiajanvarauksesta.

Nivelrikon hoitopolku

1. Fysioterapian ensikäynti

• haastattelu ja alkukartoitus
  • nivelrikkonivelen fysioterapeuttinen tutkimus