Asento­huimauksen hoito Lappeen­rannassa

Eroon huimauksesta asento­hoidolla

Fysio-Eskola tarjoaa asiantuntevaa asentohuimauksen hoitoa Lappeenrannassa. Kun maailman keinuminen tai pyöriminen häiritsee arkea, varaa aika vastaanotolle puhelimitse tai nettiajanvarauksen kautta. Tervetuloa hyvänlaatuisen asentohuimauksen hoitoon erikoistuneelle fysioterapeutille!

Jopa noin 50 %:lla väestöstä on jossakin elämänsä vaiheessa huimausta. Hyvänlaatuisessa asentohuimauksessa oireet johtuvat sisäkorvassa sijaitsevan tasapainoelimen toimintahäiriöstä, mikä on usein perinnöllistä. Huimausta voi esiintyä esimerkiksi niska-hartiaseudun jännittyneisyyden yhteydessä sekä stressitilanteissa.

Huimaus ja fysioterapia

Oireita hoidetaan oikeanlaisella asentohoidolla (dosentti Tapani Rahkon tutkimus- ja hoitomenetelmä). Ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä teemme tutkimuksen, jonka pohjalta ohjaamme kotiharjoitteet. Asiakas tekee harjoitukset kotona säännöllisesti. Kontrollikäynti fysioterapeutille on noin viikon kuluttua tilanteen arvioimista varten.

Tyypillisimmät oireet lapsella

• Kömpelyys, esim. apupyörät tavallista pidempään, ei kiipeile mielellään
  • Matkapahoinvointi
  • Ei pidä keinumisesta ja karuselleista
  • Kouluikäisellä eriasteinen lukihäiriö, vaikeuksia matematiikassa ja vieraissa kielissä

Tyypillisimmät oireet aikuisella

• Huimaus (voi myös liittyä voimakastakin pahoinvointia)
  • Matkapahoinvointi
  • Korkean-, ahtaanpaikan tai torikammo
  • Vaikeutta esim. tanssiessa pyöriä oikealle tai vasemmalle
  • Iäkkäämmällä henkilöllä kävely voi olla kömpelöä tai hoipertelevaa, kävelynopeus hidastuu

Lue lisää hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta!

Fysioterapeutit Jonna Pesonen ja Nora Cedergren