Asentohuimauksen hoitoa Lappeenrannassa

Jopa noin 50 %:lla väestöstä on jossakin elämänsä vaiheessa huimausta. Hyvänlaatuisessa asentohuimauksessa oireet johtuvat sisäkorvassa sijaitsevan tasapainoelimen toimintahäiriöstä. Se on usein myös perinnöllistä. Huimausta voi esiintyä esim. niskahartiaseudun jännittyneisyyden yhteydessä, stressitilanteissa.

Tyypillisimmät oireet lapsella:

• Kömpelyys, esim. apupyörät tavallista pidempään, ei kiipeile mielellään
  • Matkapahoinvointi
  • Ei pidä keinumisesta, karuselleista
  • Kouluikäisellä eriasteinen lukihäiriö, vaikeuksia matematiikassa ja vieraissa kielissä

Tyypillisimmät oireet aikuisella:

• Huimaus (voi myös liittyä voimakastakin pahoinvointia)
  • Matkapahoinvointi
  • Korkean-, ahtaanpaikan tai torikammo
  • Vaikeutta esim. tanssiessa pyöriä oikealle tai vasemmalle
  • Iäkkäämmällä henkilöllä kävely voi olla kömpelöä tai hoipertelevaa, kävelynopeus hidastuu

Fysioterapia

Oireita hoidetaan oikeanlaisella asentohoidolla (dosentti Tapani Rahkon tutkimus- ja hoitomenetelmä). Ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä on tutkimus, minkä pohjalta ohjataan kotiharjoitteet. Asiakas tekee harjoitukset kotona säännöllisesti. Kontrollikäynti fysioterapeutille on noin kahden/kolmen viikon kuluttua tilanteen arvioimista varten. Soita ja varaa aika hyvänlaatuisen asentohuimauksen hoitoon erikoistuneelta fysioterapeutilta. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Lue lisää hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta täältä

Fysioterapeutit Jonna Pesonen ja Nora Cedergren

Suosittele meitä