Miehille kansainvälisenä miestenpäivänä - ja kaikkina muinakin päivinä!

Miehet ja lantionpohjan fysioterapia. Lantionpohjan fysioterapia on myös miehiä varten, alla kaksi erilaista asiakasesimerkkiä miesten lantionpohjan fysioterapiasta.

Asiakasesimerkki yksi : kipu alavatsalla ja kivesten alueella.

Asiakas oli hakeutunut urologille alavatsalla ja kiveksissä olevan polttavan kivun vuoksi, alaselkääkin jomotteli. Eturauhanen on ollut suurentunut jo vuosia ja se vaikeuttaa virtsaamista, rakko ei meinaa tyhjentyä kunnolla. Lisäksii yöllä joutuu nousemaan pissalle ainakin kaksi kertaa ja tämä tekee yöunesta katkonaisen.

Tämä kipu oli uusi tuntemus ja herätti huolta jostain pahemmasta.

Urologi tutki kunnolla, ei löytänyt mitään elimellistä vikaa. Ohjasi lantionpohjan fysioterapiaan toiminnallisen vaivan takia: ylijännitystila/kireys lantionpohjan lihaksissa.

Ensimmäisellä fysioterapiakerralla käsiteltiin lihaksia pinnallisesti: vatsan, pakaroiden ja lantion alueelta. Harjoiteltiin hengitystä ja sen mukana vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten rentouttamista. Kotiohjeitakin tuli, lantionpohjan lihasten eriytynyt harjoittelu olikin aluksi aika vaikeaa. Asiakas totesi, että henkilökohtainen ohjaus on tärkeää, netistä voi lukea muttei ei opi oikeaa suoritustekniikkaa eivätkä ohjeet ole yksilölliset.

Seuraavalla viikolla asiakas kertoi kipua olleen jo vähemmän. Hän oli huomannut jännittävänsä vatsa- ja lantionpohjan lihaksia kaiken aikaa, kun rentoutti lihakset niin rakkokin tyhjeni helpommin.

Lantionpohjan lihaksia käsiteltiin jo syvemmältä, samalla harjoiteltiin lihasten oikeanlaista supistamista ja rentouttamista. Manuaalisen terapian lisäksi käytettiin EMG-biopalautetta sekä sähköstimulaatiota. Käsiteltiin myös vanha umpisuoliarpi sekä toisen polven tähystysarvet faskialinjoja ajatellen.

Kolmannella fysioterapiakerralla kivuttomia aikoja oli ollut jo selvästi enemmän ja yöllä ehkä kerran joutui käymään pissalla. Kotiharjoitteisiin lisättiin rintarangan liikkuvuusharjoitteita ja pari venytystä.

Tämän jälkeen taukoa ja tilanteen tarkistus noin kuukauden kuluttua.

Kyseinen asiakas oli hyvin tyytyväinen, sai nopeasti helpotusta vaivaansa.

Asiakasesimerkki 2: kipu alavatsalla, nivusten ja lantionpohjan alueella.

Hyväkuntoinen nuori mies hakeutui vastaanotolle alavatsan, nivusten ja lantionpohjan kipujen vuoksi. Oireet haittasivat treenaamista, myös miehisyyden tunne oli heikentynyt ja seksuaalinen halukkuus laskenut. Ongelmia oli myös purennan ja hengityksen alueella.

Löydöksenä lihaskireydet purentalihaksissa, palleassa, lantionpohjan ja vatsan alueella. Pinnalliset vatsalihakset olivat yliaktiiviset ja suorien vatsalihasten erkaumaakin oli.

Em. lihasryhmät hoidettiin kuntoon manuaalisella käsittelyllä ja harjoitteilla. Asiakas huomasi yhteyden kipujen ja psyykkisen jännityksen välillä ja opetteli myös rentoutumaan.

Tällä hetkellä hän on lähes oireeton ja jatkaa ylläpitona fysioterapiaa 1-2kk:n välein.

Meillä lantionpohjan fysioterapiassa auttavat fysioterapeutit Irmeli Petro ja Nora Cedergren.