Miesten lantion­pohjan fysioterapia Lappeen­rannassa

Apua miesten lantion­pohjan lihaksiston toiminta­häiriöihin

Fysio-Eskolan palveluihin kuuluu myös miesten lantionpohjan fysioterapia. Tarjoamme yksilöllistä ja asiantuntevaa palvelua Lappeenrannassa. Kun sinulla on lantionpohjan toimintahäiriöihin liittyviä oireita, varaa aika lantionpohjan fysioterapiaan puhelimitse numerosta 020 743 7290. Lantionpohjan fysioterapiassa sinua palvelevat Irmeli Petro ja Nora Cedergren.

Nettiajanvaraukseen

Milloin kannattaa varata aika lantionpohjan fysioterapiaan?

Miesten lantionpohjan kipu on usein syynä hakeutua lantionpohjan fysioterapeutin vastaanotolle. Asia koskettaa kaikenikäisiä miehiä.
Kipua voi olla lantion, alavatsan, välilihan, nivusten alueella ja säteilykipua sukuelimiin, reisien sisäpinnoille ja ristiselkään.
Taustalla voi olla kroonistunut eturauhastulehdus. Näistä vain noin 5% on bakteerin aiheuttamia.

Miehen lantionpohjan kivun taustalla on yleensä lihasten kireys. Lantionpohjan lihakset täytyy osata tunnistaa, jotta niitä voi opetella myös rentouttamaan.  Hengitys ja pallealihaksen toiminta liittyy oleellisesti lantionpohjan lihasten toimintaan.
Lantionpohjan lihasten kireydestä voi aiheutua myös siemensyöksyn jälkeistä kipua tai kirvelyä. Ripuli voi laukaista lantionpohjan tai peräaukon spasmin.

Kireiden lihasten taustalla voi olla lihasheikkous tai lihaksia ei ole tietoisesti käytetty. Kireä lihas on fysiologisesti heikko ja sen voimantuotto on huono.

Lantionpohjan kipuun liittyy yleensä myös erektiohäiriöitä.  Tämä johtuu kireiden lihasten huonontuneesta  verenkierrosta ja tämän voidaan vaikuttaa mm. harjoittelulla. Lantionpohjan fysioterapialla voidaan vaikuttaa erektiohäiriöön, kun on kyseessä verenkiertoperäinen ongelma.

Yksilöllisesti ohjatulla harjoittelulla asiakas oppii tunnistamaan oikeat lihakset ja käyttämään niitä oikein. Harjoittelun on tärkeää edetä nousujohteisesti.

Lantion alueen lihasten toimintaa tutkitaan havainnoiden, käsin tunnustelemalla ja arvioimalla pinnallisesti sekä tarpeen mukaan myös sisäisesti palpoimalla.  EMG- eli biopalautelaitteella voidaan mitata lantionpohjan lihasten toimintaa, jännitys- ja lepotilaa, sekä seurata edistymistä.
Tarvittaessa kivun hoitoon käytetään myös elektroterapiaa, pulsoivaa magneettihoitoa tai akupunktiota.

Lantionpohjan fysioterapiaan tullaan myös myös pidätysongelmien tai jälkitiputtelun vuoksi.

MiesKUNTOON-teemakurssi

Keskivartalon tehokasta harjoittelua lisäten voimaa ja kestävyyttä

Viiden kerran kurssi sinulle, joka haluat

• löytää lantionpohjan lihakset ja oppia käyttämään niitä oikein