Äitiys­fysioterapia Lappeen­rannassa

Fysio­terapiaa raskaana oleville ja synnyttäneille naisille

Fysio-Eskola tarjoaa laadukasta äitiysfysioterapiaa Lappeenrannassa. Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta on suunnattu raskaana oleville tai synnyttäneille sekä myös raskautta suunnitteleville naisille.

Meiltä löytyy alan ammattitaitoa ja kokemusta yli 20 vuoden ajalta, jo vuodesta 1996 alkaen. Äitiysfysioterapeuttejamme ovat Irmeli Petro ja Nora Cedergren. Varaa aika vastaanotolle puhelimitse 020 743 7290.

Nettiajanvaraukseen

Apua raskaus­ajan muutoksiin

Raskausaika muokkaa naisen kehoa monin eri tavoin, jolloin kehon hyvinvoinnista huolehtiminen korostuu entisestään. Raskaus muuttaa kehon painopistettä ja hormonaalisten muutosten vuoksi lantionkori ja nivelet löystyvät, jolloin kehon lisääntynyt kuormitus voi aiheuttaa mm. alaselkäkipua, säteilevää tunnetta ala- taikka yläraajoissa, turvotusta, lantionpohjan ongelmia. Näihin on mahdollista saada helpotusta fysioterapian eri hoitomuodoilla sekä oikeanlaisilla harjoitteilla.

Tukea synnytyksen jälkeiseen palautumiseen

Synnytyksen jälkeen keho on jälleen muutostilassa, jolloin keskivartalon syvien lihasten ja lantionpohjan palautuminen vaativat erityistä huomiointia. Samalla niska-hartianseudun sekä selän vaivat voivat korostua vauvaa kantaessa.

Liikunnan pariin on hyvä palata synnytyksen jälkeen maltillisesti, sillä vasta lantionpohjan ja jännesauman palauduttua liikunnan kuormitusta voi lisätä progressiivisesti. Tässä vaiheessa fysioterapiaa on olennaisinta asennon, ryhdin ja keskivartalon hallinta sekä rangan liikkuvuudesta huolehtiminen – fysioterapeutilta saat yksilöllisiä harjoitteita sekä vinkkejä soveltuvista liikuntalajeista.

Äitiys­fysioterapia sisältää

• Raskauden aikainen ohjaus ja neuvonta
  • Liikunta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
  • Synnytyksen jälkeinen palautuminen
  • Suorien vatsalihasten ja erkauman tutkiminen ja kuntoutus
  • Lantionpohjan vaivat, pidätysongelmien, laskeumien ja kiputilojen ja kuntoutus
  • Lantionpohjan EMG-tutkimus
  • Arpien käsittely
  • Fasciakäsittelyt
  • Lapsenhoidon ergonomiaohjaus
  • Tutustu myös ÄitiysPilates -ryhmäämme

Peruskäynti 75,- (kesto 60 min)

Äitiysfysioterapeutin jälkitarkastus synnytyksen jälkeen 150,-

Käynnillä kartoitetaan kehon palautumista raskausajan ja synnytyksen jäljiltä. Kesto 2h. Käynti voi sisältää mm.

• ryhdin ja asennon tutkiminen
  • kehon kireyksien ja jännitystilojen tutkiminen
  • vatsalihasten erkauman tarkistus
  • sektioarven tarkistus
  • yksilölliset kotiharjoitusohjeet keskivartalon palautumiseen ja ohjeita sopivaan liikuntaan
  • lantionpohjan emg-tutkimus, jossa kartoitetaan
  • lantionpohjan lihasten palautumista ja oikeaa toimintaa
  • vatsan, lantion, pallean fasciakäsittelyä
  • lapsen voi ottaa mukaan, jolloin tarkistetaan lapsenhoitoergonomiaa
  • suositus jälkitarkastuksen jälkeen, synnytyksestä saa olla kulunut jo pidempikin aika

”Babyshower”-käynti tulevalle äidille 100,-

Äitiysfysioterapeutin käynnillä saat ohjausta, neuvontaa ja hoitoa, kuinka huomioida kehon muutoksia ja omaa hyvinvointia raskausaikana. Kesto 1,5 h.
Käynti voi sisältää mm.

• ryhdin ja asennon tutkiminen
  • kehon kireyksien ja jännitystilojen tutkiminen ja hoito
  • raskausajan liikuntaohjaus ja yksilölliset kotiharjoitusohjeet
  • synnytykseen valmentava lantionpohjan harjoittelu
  • käsittelyä ja hierontaa: rentoutus/ kivun/ turvotuksen hoidot
  • liitoskipujen hoito
  • opastus synnytyksen jälkeiseen palautumiseen
  • kuinka huomioida vatsalihasten erkauma
  • vinkkejä mm. selkätuen, tukisukkien käyttöön
  • sopii missä vaiheessa vain raskautta

Äitysfysioterapia asiakascase

Asiakas hakeutui äitiysfysioterapiaan lantion ja pakaran alueen kipujen takia. Yöllä heräsi kahden tunnin välein kääntämään kylkeä lonkkien ja lantion kivun takia. Kävely ainoa liikunta, kaipasi myös ohjeita tuvalliseen liikuntaan ja jumppaan raskauden aikana.

Tutkittaessa tuli esille puolieroa kehossa, lantio vinossa ja rintarangassa loiva skolioosi (mutka). Syvien pakaralihasten pito petti yhdellä jalalla seisten.

Ensimmäisellä kerralla käsiteltiin selän, lantion ja pakaran alueen fascioita, syviä kireyksiä ja kipupisteitä löytyikin. Käytiin läpi hengitystä, käsittelin myös palleaa, joka oli toispuoleisesti kireä. Ohjasin lantionpohjan lihasten tunnistamisharjoituksia hengityksen mukana. Lisäksi käytiin venyttelyjä läpi.

Seuraava käynti kahden viikon kuluttua: kivut helpottaneet huomattavasti, heräsi oireisiin vain noin kerran yöllä. Oli säännöllisesti jumpannut kotona ohjeiden mukaan.

Harjoiteltiin lantionpohjan lihasten jännittämistä ja rentouttamista EMG-biopalautteella. Tietokoneruudulla näkyvä käyrä lihasten toiminnasta auttoi kohdistamaan jännitykset juuri oikeisiin kohtiin kehossa. Tutkimuksessa tuli esille puutteita lantionpohjan lihasten maksimivoimassa, lisäksi jännitys jäi helposti päälle. Näitä huomioitiin jatkoharjoitteissa enemmän.

Asiakas tulee vielä raskauden myöhemmässä vaiheessa ja varmistetaan EMG:llä lihasten oikeanlainen toiminta. Silloin voi harjoitella lantionpohjan lihasten rentouttamista esim. erilaisissa mahdollisissa synnytysasennoissa. Asiakas jatkuu myös ÄitiysPilateksessa.

EMG-tutkimus ja sillä harjoittelu on turvallista normaalisti edenneessä raskaudessa 15 raskausviikosta lähtien.

Voit varata ajan äitiysfysioterapiaan puh 020 743 7290 tai nettiajanvarauksesta alla olevasta painikkeesta.

Nettiajanvaraukseen