TIEDOTE Äitiys- ja Lantionpohjan fysioterapiasta

Terveiset Pelvicus- päiviltä!

Osallistuimme helmikuussa Suomen Lantionpohjan fysioterapeuttien vuosittaisille opintopäiville, Pelvicus – päiville.

Tänä vuonna aiheina oli hengitys, laskeuma ja erkauma. Näiden taustat, kirurginen hoito ja fysioterapeuttinen tutkiminen käytiin läpi luennoilla ja fysioterapia käytännössä workshopeissa.

Suorien vatsalihasten erkauma on koko kehon toimintahäiriö. Leikkaus ei poista toimintahäiriötä joten siitä ei välttämättä ole apua. Sentit eivät ratkaise, jos erkaumasta ei ole selvää haittaa. Tavoitteena harjoittelussa on palauttaa jännesaumaan napakkuus / kimmoisuus. Arkielämän kuormitus huomioitava: työ, harrastukset, lasten kanssa toimiminen; kanniskelu, nostot, imettäminen jne.

Kuntoutuksessa ei riitä pelkkä harjoittelu, tarvitaan myös ryhdin ohjausta / korjausta sekä manuaalista käsittelyä jotta keho alkaa toimia oikein. Arpien käsittely on tärkeää, jotta lihas supistuu ja toimii oikein.

Hengitys ja pallean toiminta liittyvät olennaisesti lantionpohjan lihasten toimintaan. Lantionpohjan lihakset muodostavat lattian lantiolle ja keskivartalolle, palleasta muodostuu katto. Synnyttäneillä naisilla pallea on monesti alhaalla ja kireä, jolloin se tuo painetta lantionpohjaan. Manuaalisella käsittelyllä ja hengitysharjoituksilla saadaan rentoutettua palleaa jolloin myös hengitys pelaa oikein.

Lantiopohjan toimintahäiriöissä esim. laskeuma, inkontinenssi tai kipu, syy voi olla muualla kehossa. Lantio on kehon liikekeskus ja lantionpohja on kaikessa mukana, jokaisessa kantaiskussakin. Kaikki fasciaketjut kulkevat lantion kautta, monet lantionpohjan kautta. Lantiossa on paljon sidekudosta, joka voi olla rakenteellisesti löyhempää. Koko kehon toiminta huomioidaan ja korjataan jotta lantionpohja voi toimia oikein. Lantionpohjan lihasten EMG-tutkimuksella mittaamme lihasten toimintaa ja seuraamme etenemistä. Ruudulle piirtyvä käyrä helpottaa monesti myös asiakkaan oppimista.

Hypopressive – tekniikka (Low Pressure Fitness) on kehonhallinta- ja hengitystekniikka. Se pidentää kireitä kudoksia ja vähentää lantionpohjan painetta. Refleksinomaisesti lantionpohja aktivoituu hengitystekniikan ansiosta.  Alipaineen avulla haetaan tyhjiö, vakuumi vatsaonteloon.  Aktivoidaan hitaita lihassoluja. Tästä voi olla apua erkauman kuntoutuksessa ja laskeuman fysioterapiassa. Käytämme menetelmää yksilöasiakkaiden kanssa ja ohjaamme välillä myös PhysioPilates-ryhmissämme.

EKSOTEn neuvoloiden terveydenhoitajien koulutuspäivässä olimme  kertomassa myös heille  lantionpohjan ja äitiysfysioterapiasta.

Terveisiä myös Pirkko Metsolan 70v. juhlaseminaarista. Pirkko on edesauttanut lantionpohjan fysioterapian leviämistä suomessa ja tekee aktiivisesti kansainvälistä yhteistyötä. Seminaarin aiheina oli mm. lantionpohjan lihasten synnytysvaurioiden ennaltaehkäisy, pakkovirtsankarkailu, endometrioosikipujen fysioterapeuttiset hoitomahdollisuudet, lasten lantionpohjan fysioterapia ja ulostamiseen liittyvät ongelmat, oireet ja harjoittelumahdollisuudet.

Yhteistyöterveisin Äitiys- ja Lantionpohjan fysioterapeutit Irmeli Petro ja Nora Cedergren